avajeh

ساخت وبلاگ

آبراهام مازلو یکی از روانشناسان تأثیرگذار در حیطه انسان‌گرایی است که با بیان نظریه ” هرم نیازهای مازلو ” به شهرت رسید. او نظریه انگیزشی خود را با توجه به سلسله مراتب نیازها تنظیم کرد؛ به گونه‌ای که هرچه به سمت نوک قله حرکت می‌کنیم نیازها، حالت جسمانی خود را از دست‌ داده و تبدیل به نیازهای روانی می‌شوند. بر اساس نظریه هرم نیازهای مازلو، رفتارهای ما تحت تأثیر تمایل به دستیابی به نیازهای خاصی برانگیخته می‌شوند. بر طبق این دیدگاه افراد می‌توانند با ایجاد احساس شایستگی، خود مختاری و عزت نفس در مسیر پیشرفت حرکت کرده و انگیزش لازم برای انجام رفتارها را داشته باشند. در ادامه به بررسی بیشتر این دیدگاه خواهیم پرداخت پس همراه ما باشید. برای دریافت خدمات مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: هرم نیازهای مازلو | معایب و کاربرد سلسله مراتب هرم نیازهای مازلو

هرم نیازهای مازلو چیست؟

مازلو نخستین بار موضوع سلسله‌مراتب نیازها را در سال ۱۹۴۳ میلادی، در مقاله‌ای با عنوان (نظریه‌ای درباره انگیزه رفتارهای انسان) مطرح کرد. در شرایطی که دیدگاه‌های دیگر روانشناسی، نظیر روان تحلیل گری یا رفتارگرایی به دنبال پیدا کردن دلایل آسیب‌های روانی بودند، نظریه مازلو به دنبال این بود که تعیین کند به‌طورکلی رفتارهای انسان با چه انگیزه‌هایی شکل می‌گیرند.

همانند سایر نظریه‌پردازان دیدگاه انسان‌گرایی، مازلو نیز معتقد بود که نهایت انگیزه انسان، دستیابی به خودشکوفایی است. بااین‌حال به عقیده مازلو برای‌رسیدن فرد به نیاز خود شکوفایی، او می‌بایست‌در ابتدا نیازهای دیگری را در خود ارضا کرده باشد. مازلو یک هرم را مشخص کرد که دارای ۵ طبقه مختلف است. نخستین طبقات هرم مازلو به نیازهای فیزیولوژیک و بقای جسمانی فرد مربوط می‌شود. هرچه به سمت نوک قله حرکت می‌کنیم نیازها، حالت جسمانی خود را ازدست‌داده و تبدیل به نیازهای روانی نظیر دوست داشتن دیگران یا عزت‌نفس می‌شود تا اینکه نهایتاً به نیاز خود شکوفایی در فرد می‌رسیم.

نکته مهمی که در هرم مازلو مطرح است سلسله مراتبی بودن نیازهاست. به این معنا که برای ظهور هر نیازی در فرد ظاهرشده و فرد به دنبال پاسخگویی به آن برآید نخست می‌باید نیازهای طبقات پیشین را به‌طور کامل ارضا کرده باشد.

 

نیازهای کمبود در مقابل نیاز رشد در هرم مازلو

مازلو به‌طورکلی نیازها را به دو گروه نیازهای کمبود و نیازهای رشد تقسیم می‌کند. او معتقداست چهار طبقه اول هرم یعنی نیازهای فیزیولوژیک، امنیت، عشق و علاقه و به دست‌آوردن عزت‌نفس تلاش‌هایی هستند که فرد در جهت رفع یک کمبود انجام می‌دهد. یعنی آنچه فرد را برای به دست‌آوردن این مسائل برانگیخته‌می‌کند فقدان یانداشتن یک ویژگی است.

برخلاف چهار طبقه پیشین، نیاز به خودشکوفایی ازنظر مازلو یک نیاز پیشرونده است. در این نیاز فرد به دنبال برطرف‌کردن فقدان و کمبود و به دست‌آوردن چیزی نیست. بلکه او تمایل‌دارد تا برای رشد خود و پیشرفت هرچه بیشتر اقداماتی انجام دهد.

 

طبقات مختلف هرم نیازهای مازلو

برخی از نظریه مازلو به‌عنوان یک هرم غیرقابل انعطاف صحبت می‌کنند. اما مازلو معتقداست نظمی که این نیازها را برآورده می‌کند همیشه از یک حالت استاندارد پیروی نمی‌کند. به‌عنوان‌مثال برای بعضی از افراد نیاز به عزت‌نفس از نیاز به عشق، اهمیت بیشتری دارد. حتی ممکن‌است در یک نفر دستیابی به خود شکوفایی، بر نیازهای فیزیولوژیک نیز غلبه داشته باشد.

1- نیازهای فیزیولوژیک در هرم نیازهای مازلو

نیازهای فیزیولوژیک گروهی از نیازهاهستند که برطرف‌شدن آن‌ها برای زنده‌ماندن و بقای فرد حیاتی است. برخی از این نیازها عبارت‌اند از احتیاج به آب، غذا، تنفس یا سوخت‌وساز بدن. مازلو معتقداست در کنار این مسائل می‌توان‌تمایل فرد به لباس‌پوشیدن یا برقراری ارتباط جنسی را نیز در گروه نیازهای فیزیولوژیک قرار دارد. چراکه این مسائل به‌طور ضمنی به بقای فرد کمک می‌کند.

2- نیاز به امنیت و آسایش

هنگامی‌که نیازهای فیزیولوژیک فرد تأمین می‌شود، نیازهای امنیتی برای او جلوه می‌کنند. نیازهای امنیتی به کلیه تمایلات فرد برای کنترل جریان زندگی و دستیابی به شرایط بهتر گفته می‌شود. ازجمله نیازهای امنیتی در فردمی‌توان به امنیت مالی، سلامت جسم و روان و بهزیستی، حفاظت از خود در برابر آسیب‌ها و تصادف‌ها اشاره کرد. درنتیجه رفتارهایی نظیر پیداکردن شغل، تلاش برای حفظ یا به دست‌آوردن سلامتی، تهیه بیمه سلامتی، جمع‌آوری پول و یا مهاجرت به یک منطقه امن‌تر برای زندگی، همگی در گروه نیازهای امنیت و آسایش قرار می‌گیرند.

3- نیاز به عشق و تعلق خاطر در هرم نیازهای مازلو

بارسیدن فرد به طبقه نیازهای عاطفی، برقراری یک ارتباط عمیق عاطفی با دیگران محوری‌ترین عامل در کنترل رفتارهای فرد است. بعضی از مواردی که در این دسته از نیازهامی‌توانند باعث خوشحالی فرد شوند عبارت‌اند از؛ دوستی، دل‌بستگی‌های عاطفی، خانواده، گروه‌های اجتماعی، شرکت در گروه‌های مختلف تجمعات مذهبی. برآوده‌شدن این دسته از نیازها به فرد کمک می‌کند تا از آسیب‌ها و بیماری‌های روانی نظیر افسردگی و احساس تنهایی در امان باشد.

4- تمایل به عزت نفس

با گذشتن از سه‌طبقه پیشین و ایجاد روابط اجتماعی، نیاز جدیدی که در فرد ایجاد می‌شود این است که انسان‌ها احساس می‌کنند تمایل دارند مورد پذیرش و تحسین دیگران قرار بگیرند. احساس اینکه فرد مورد پذیرش و احترام دیگران قرار دارد تأثیر بسیاری در ایجاد عزت نفس و باارزش دانستن خود دارد. بسیاری از رفتارها نظیر تحصیلات دانشگاهی، شرکت در فعالیت‌های ورزشی و پیدا کردن شغل‌هایی که مقام و منصب بالایی را برای فرد ایجاد می‌کند می‌تواند در گروه رفتارهای قرار بگیرد که نیاز فرد به عزت‌نفس را تأمین می‌کند.

5- خودشکوفایی در هرم نیازهای مازلو

آخرین طبقه از هرم نیازهای مازلو خودشکوفایی است. به تعبیر مازلو خودشکوفایی به این معناست که فرد تمامی توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود را به کار گرفته و تبدیل به نهایت آنچه شود که می‌توانست باشد.

شاید با نگاهی به خودبفهمید که در این هرم تا چه مرحله‌ای پیش رفته‌اید. به طبع سوالاتی در ذهن شما ایجاد خواهد شد. شما می‌توانیدبا دریافت مشاوره از مرکز مشاوره روانشناسی آواژه مشاوران توجه بیشتری به سلامتی جسمی و روانی خود داشته باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هرم نیازهای مازلو می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

 

سلسله‌مراتب در هرم نیازهای مازلو یعنی چه؟

سلسله‌مراتب به این معناست که تا پیش از تأمین نیازهای ابتدایی‌تر، فرد درمورد مسائل پیشرفته‌تر احساس نیاز نمی‌کند و آن‌ها تأثیری بر رفتار فرد نخواهند داشت؛ اما درعین‌حال ممکن است در یک فرد این اولویت‌بندی اهمیت نداشته باشد و آن‌ها از ابتدا به دنبال تأمین نیازهای بالاتر باشند.

نیازهای کمبود و رشد چه فرقی با یکدیگر دارند؟

چهار طبقه اول هرم مازلو مربوط به نیازهای کمبود است. نیازهای کمبود دسته‌ای از رفتارها هستند که برای جبران یک کمبود برانگیخته می‌شوند. برای مثال غذا خوردن به دنبال احساس گرسنگی ایجاد می‌شود؛ اما نیاز رشد که صرفاً خودشکوفایی را شامل می‌شود به معنای حرکت فرد در جهت رشد و پیشرفت است و ارتباطی با کمبودها ندارد.

منبع: هرم نیازهای مازلو | معایب و کاربرد سلسله مراتب هرم نیازهای مازلو

avajeh...
ما را در سایت avajeh دنبال می کنید

برچسب : هرم نیازهای مازلو , معایب و کاربرد سلسله مراتب هرم نیازهای مازلو, نویسنده : آواژه avajeh بازدید : 87 تاريخ : چهارشنبه 30 آذر 1401 ساعت: 21:46

مشاوره روانشناسی در بیرجند دغدغه ذهنی برای کسانی است که درگیر مشکل خاصی شده باشند. در واقع کمک‌گرفتن از مشاوره روان‌شناسی یکی از بهترین راهکارها برای مشکلات ما است. مشاورین با استفاده از تخصص و تجربه‌ای که دارند به‌خوبی می‌توانند در موضوعات مختلف به ما کمک کنند. اما قبل از اینکه از هر مشاوره‌ای استفاده کنیم باید با ویژگی‌های این شکل از مشاوره و همین‌طور نشانه‌های یک مرکز مشاوره خوب آشنا باشیم. به همین خاطر در این مطلب سعی می‌کنیم تا بیشتر راجع به مشاوره روانشناسی بیرجند و آنچه باید راجع به این موضوع بدانید صحبت کنیم.

منبع: مشاوره روانشناسی بیرجند | بهترین روانشناس در بیرجند

مشاوره روانشناسی بیرجند

اولین سؤال در ذهن بسیاری از ما این است که اصلاً استفاده از مشاوره روانشناسی بیرجند به چه دردی می‌خورد؟ خیلی از ما تصور می‌کنیم می‌توانیم مشکلات‌مان را به‌تنهایی یا با کمک‌گرفتن از اطرافیان حل کنیم. اما واقعیت این است که بیشتر وقت‌ها مشکلات به این سادگی برطرف نمی‌شوند. ناتوانی در نگاه‌کردن به موضوع از زاویه دیگر، نداشتن تجربه و همین‌طور بیماری‌های روحی از جمله دلایلی هستند که باعث می‌شوند نتوانید به‌تنهایی مشکلات‌تان را حل کنید. این در حالی است که مشکلات در ذهن ما وجود دارند و انرژی بسیاری می‌گیرند.

هرکدام از ما اگر درگیر بعضی مسائل نباشیم توانایی بیشتری برای زندگی در اجتماع داریم؛ و می‌توانیم به پیشرفت‌های بسیاری دست پیدا کنیم. به همین خاطر حل کردن درگیری‌های ذهنی یا بیماری‌های روحی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام بدهیم. اما این کار بدون کمک‌گرفتن از متخصصین تقریباً غیرممکن است. به همین خاطر بهترین کار این است که وقتی احساس می‌کنید موضوعی ذهن شما را درگیر کرده یا شرایط روحی‌تان به هم ریخته است از یک مشاور کمک بگیرید.

خدمات مراکز مشاوره روانشناسی بیرجند

بسیاری از ما می‌دانیم که کمک‌گرفتن از مشاورین بسیار مفید است. اما نمی‌دانیم که برای چه کارهایی می‌توانیم از آن‌ها کمک بگیریم. در حقیقت حیلی مواقع دلیل مراجعه نکردن به مراکز مشاوره این است که ما از خدمات این مراکز آگاهی نداریم. به همین خاطر در این قسمت با یکدیگر راجع به خدمات مراکز مشاوره بیرجند صحبت خواهیم کرد. این خدمات به شرح زیر هستند.

1- کمک به حل مسئله

هر موضوعی که ذهن شما را درگیر کرده می‌توانید با مشاورین در میان بگذارید. یکی از مهم‌ترین وظایف مشاوره این است که به شما کمک می‌کند دغدغه‌های ذهنی‌تان را برطرف کنید. مشاورین با استفاده از روش‌های مختلف حل مسئله و تصمیم‌گیری به شما کمک می‌کنند راجع به موضوعی که ذهن‌تان را درگیر کرده به یک نتیجه کلی دست پیدا کنید.

2- مشاوره روانشناسی در بیرجند برای درمان بیماری‌های روحی

شناخته‌شده‌ترین کاری که مشاورین انجام می‌دهند درمان بیماری‌های روحی است. بااین‌حال خیلی از ما نمی‌دانیم که درگیر مشکلات روحی شده‌ایم. برای مثال بسیاری از کسانی که درگیر وسواس هستند خودشان را شخصیت‌هایی تمیز می‌دانند. به خاطر داشته باشید که یکی از نشانه‌های مهم بیماری‌های روحی این است که فرد احساس ناراحتی می‌کند؛ و یا باعث ناراحتی دیگران می‌شود. به‌علاوه اگر شما زمان زیادی از روزتان را درگیر یک موضوع خاص هستید، می‌تواند نشانه مشکلاتی در این زمینه باشد. در چنین شرایطی بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا بیماری‌های روحی را درمان کنید؛ و در نتیجه انرژی بیشتری برای سایر فعالیت‌های زندگی‌تان داشته باشید.

برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

3- مشاوره‌های خانواده

مشکلاتی که درون خانواده پیش می‌آیند یکی از موضوعاتی است که ذهن ما را بسیار درگیر می‌کند. خانواده جایی است که همه ما می‌خواهیم در آن آرامش داشته باشیم. اما اختلاف میان اعضا می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. برای حل مشکلاتی که درون خانواده پیش می‌آید می‌توانید از مشاوره روانشناسی در بیرجند استفاده کنید. مشکلاتی مثل اختلاف بین زوجین، درگیری با فرزندان نوجوان و همین‌طور اعتیاد یا بیماری روحی یکی از اعضای خانواده از جمله مشکلاتی هستند که می‌توانید با کمک مشاورین خانواده برطرف کنید. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

4- مشاوره روانشناسی در بیرجند برای کمک به بهترشدن شرایط

مشاوره روان‌شناسی همیشه هم برای رفع یک مشکل نیست. شما می‌توانید با استفاده از این مشاوره‌ها شرایط خود را از آنچه هست بهتر کنید. کمک به پیداکردن استعدادها، راهکارهایی برای ازدواج موفق و بسیاری از مسائل دیگر از جمله موضوعاتی هستند که می‌توانید با کمک‌گرفتن از یک مشاور آنها را برطرف کنید.

5- یادگیری مهارت‌ها

اگر احساس می‌کنید برخی مهارت‌ها را ندارید بهتر است با یک مشاور صحبت کنید. یادگیری قدرت نه گفتن، چگونگی برقراری ارتباط با دیگران، راهکارهایی برای مدیریت استرس و بسیاری از مسائل دیگر از جمله خدماتی هستند که می‌توانید از مشاوره روانشناسی بیرجند بگیرید.

6- مشاوره‌های تربیتی

تربیت‌کودک مهم‌ترین وظیفه هر پدر و مادری است. اشتباهات شما در این زمینه می‌تواند مشکلات جدی را برای فرزندتان ایجاد کند. به همین خاطر بهتر است راجع به نیازهای فرزندتان و راه‌های برطرف‌کردن آن از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با ویژگی‌های روحی هر دوره سنی آشنایی دارند؛ و می‌توانند به شما برای تربیت بهتر فرزندتان کمک کنند.

7- مشاوره اعتیاد

اعتیاد یکی از جدی‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند شما یا اطرافیان‌تان را درگیر خودش کند. به‌علاوه بسیاری از معتادان حتی پس از ترک نیز دوباره به‌سوی استفاده از مواد مخدر برمی‌گردند. این موضوع بیش از هر چیز به خاطر این است که مشاوره روانشناسی برای درمان اعتیاد جدی گرفته نمی‌شود. یکی از خدمات مراکز مشاوره این است که به شما کمک می‌کنند در ترک اعتیاد موفق‌تر باشید.

برای دریافت خدمات مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

8- مشاوره روانشناسی در بیرجند حل مسائل جنسی

مشکلات جنسی از آن دسته مسائلی هستند که معمولاً راجع به آن‌ها صحبت نمی‌کنیم. بااین‌حال تحقیقات نشان می‌دهد که بخش مهمی از سلامت روان و همین‌طور کیفیت زندگی مشترک ما، به این موضوع مرتبط است. به همین خاطر شاید بهتر باشد راجع به این موضوع با کسی صحبت کنید. خجالت از صحبت‌کردن و همین‌طور آشنا نبودن با راه‌حل‌های علمی از جمله دلایل این است که بسیاری از ما نمی‌توانیم با اطرافیانمان راجع به این موضوع صحبت کنیم. به همین خاطر بهتر است راجع به این مسئله از مشاوره جنسی کمک بگیرید.

سایر خدماتی که می‌توانید از مراکز مشاوره روانشناسی دریافت کنید به شرح زیر است. مشاوره کودک ، مشاوره شغلی ، مشاوره نوجوان ، مشاوره آنلاین ، مشاوره طلاق و..

ویژگی های مرکز مشاوره روانشناسی خوب

مجوز رسمی و نیروهای متخصص

اولین و مهم‌ترین ویژگی یک مرکز مورد تأیید داشتن مجوز رسمی است. نبود این مجوز به معنای آن است که مشاور شما مورد تأیید سازمان نظام روان‌شناسی نیست. به‌علاوه این حق شماست که راجع به تحصیلات، تخصص و پروانه اشتغال مشاورین مرکز نیز اطلاع داشته باشید. پس اگر به دنبال برطرف‌کردن مشکلات هستید در درجه اول به این نکات توجه داشته باشید.

خدمات متنوع و به‌روز

همان‌طور که گفتیم مشکلاتی که شما می‌توانید برای آن‌ها از یک مشاور کمک بگیرید بسیار متنوع هستند. به همین خاطر مرکز مشاوره‌ای که به آن مراجعه می‌کنید نیز باید بتواند همه این نیازها را پوشش بدهد. در غیر این صورت شما مجبور می‌شوید برای هر مشکل از یک مرکز به مرکز دیگر بروید.

برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

داشتن تجهیزات کافی

این روزها برای بسیاری از مشکلات روحی از دستگاه‌هایی مثل نوروفیدبک یا بیوفیدبک استفاده می‌شود. به‌علاوه استفاده از ابزارهایی مثل انواع تست‌های شخصیتی نیز در مراکز مشاوره روانشناسی بیرجند بسیار رایج است. به همین خاطر می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خوب این است که تمامی این تجهیزات را داشته باشد.

سخن آخر

مشاوره روانشناسی بیرجند یکی از خدماتی است که همه ما در زندگی به آن نیاز داریم. درست مانند مشکلات جسمی که برای پیشگیری یا درمان آن‌ها از یک متخصص کمک می‌گیریم، روان ما نیز به مراقبت نیاز دارد. به همین خاطر بهتر است که هرکدام از ما هرازگاهی از یک مشاور برای بررسی شرایط روحی‌مان کمک بگیریم. بااین‌حال همان‌طور که گفتیم باید دقت داشته باشید که این مراکز ویژگی‌های یک مرکز مشاوره مورد تأیید را داشته باشند. در غیر این صورت شما با مشکلات بیشتری مواجه خواهید شد.

برای دریافت مشاوره روانشناسی در بیرجند می توانید از طریق شماره 02191002360 برای مشاوره تلفنی روانشناسی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس بگیرید.

منبع: مشاوره روانشناسی بیرجند | بهترین روانشناس در بیرجند

avajeh...
ما را در سایت avajeh دنبال می کنید

برچسب : مشاوره روانشناسی بیرجند , بهترین روانشناس در بیرجند, نویسنده : آواژه avajeh بازدید : 107 تاريخ : سه شنبه 29 آذر 1401 ساعت: 23:03

رفتار صحیح با نوجوان یکی از دغدغه های والدین است. احتمالا به دنبال نحوه برخورد با نوجوان خود هستید که با این مقاله برخورده‌اید. انسان ها در دوره نوجوانی شکننده تر، احساسی تر هستند. و با دغدغه های بیشتری رو به رو می‌شوند. والدین باید برای چگونگی رفتار با نوجوانان به آگاهی و بینش برسند. تا رابطه خوبی با فرزند خود داشته باشند و مانند یک دوست و همراه در کنارشان باشند. در ادامه مقاله در رابطه با نحوه رفتار، فواید رفتار درست و اشتباهات والدین صحبت کرده ایم. برای دریافت خدمات مشاوره نوجوان کلیک کنید.

منبع: رفتار صحیح با نوجوان | بهترین نحوه برخورد با نوجوان

رفتار صحیح با نوجوان

والدین برای بهبود روابط و چگونگی طرز رفتار با نوجوانان همیشه دغدغه داشته اند. در ادامه چگونگی رفتار با نوجوان را تعریف کرده ایم.

1. نوجوان خود را درک کنید

یکی از مشکلات نوجوانان ارتباط گرفتن با بزرگسالان است. نوجوانان هر صحبت بزرگسالان را نصیحت برداشت می‌کنند. و از صحبت کردن با والدین خود پرهیز می‌کنند. از کلمه “درکت می‌کنم” یا “حق با تو است” بیشتر استفاده کنید. نوجوانان به دنبال درک شدن و حق داشتن هستند. آنها را درک و هنگام مکالمه جبهه نگیرید.

2. رفتار صحیح با نوجوان | نوجوان خود را تشویق کنید

زمانی که نوجوان شما کارهای مناسب و باکیفتی انجام می‌دهد او را تشویق کنید. تشویق کردن باعث بهبود کیفیت رفتار و کارها می‌شود. و شما با این کار نوجوان خود را به کارهای خوب تشویق می‌کنید.

3. علاقه خود را ابراز کنید

هر انسانی از بدو تولد تا مرگ به دنبال توجه و ابراز علاقه است. به نوجوانان خود ابراز علاقه کنید. آن را در آغوش بکشید و از لفظ دوست دارم استفاده کنید. زیبایی های ظاهری او را بگویید و از خداوند بخاطر حضور فرزندتان شکر کنید. ابراز علاقه حس خوب، مهم بودن و اهمیت داشتن را در نوجوان شما زنده می‌کند.

4. رفتار صحیح با نوجوان | به نوجوانتان افتخار کنید

افتخار کردن به هر انسانی موجب پیشرفت او می‌شود. زمانی که نوجوانتان کار خوب و مناسبی انجام می‌دهد، به دنبال اهدافش قدم برمی‌دارد و در انجام کاری موفق می‌شود به او افتخار کنید. با افتخار کردن زمینه پیشرفت را برای نوجوان خود فراهم می‎کنید. و برای او راه رسیدن به اهداف را هموار می‌کنید.

5. علت پرخاشگری نوجوان خود را بپرسید

زمانی که نوجوان شما عصبی است یا پرخاشگری می‌کند. دلیل این رفتار را پرس و جو کنید. کنترل خشم را به او آموزش دهید. با او در رابطه با حل مسائل مشورت کنید. در واقع به نوجوان خود بفهمانید که در همه شرایط او را دوست دارید و در کنارش هستد.

6. رفتار صحیح با نوجوان | شنونده خوبی برای نوجوان خود باشید

با نوجوان خود مانند یک دوست باشید. زمانی که شما شنونده خوبی برای نوجوانتان باشید به دنبال گفتگو با دوستان نمی‌رود. و همین امر باعث به دست آوردن اطلاعات کافی از ویژگی های شخصیتی، افکار، عقاید و علایق از نوجوانتان می‌شود.

7. به نوجوان خود احترام بگذارید

به علایق، افکار و سلیقه نوجوان خود احترام بگذارید. نوجوانان در این دوره از جوامع تفاوت های فراوانی نسبت به نوجوانی والد دارند. والدین باید به علایق و خواسته های نوجوان خود احترام بگذارند. احترام گذاشتن باعث شکوفا شدن استعدادها و بهبود کیفیت والد و فرزند می‌شود.

8. رفتار صحیح با نوجوان | به او مسئولیت بدهید

نوجوانان به دنبال اثبات توانایی های خود هستند. احساس مسئولیت و اعتماد کردن را به نوجوانتان نشان دهید. به او مسئولیت کارهایی که برایش مناسب است را بدهید. تا آگاه باشد که شما به توانایی های او اعتماد دارید. گاهی به نوجوان خود اجازه گردش با دوستانش را بدهید. اگر به دنبال کسب درآمد است به او کمک کنید. و بستر را برایش فراهم کنید.

9. نوجوان خود را آگاه کنید

در رابطه با خطرات احتمالی و اثرات نوع رفتار با توجوان خود گفتگو کنید. در رابطه با دوستی های ناسالم، ضربات روحی روابط عاشقانه و آسیب های روابط جنسی را توضیح دهید. با آن‌ها در رابطه با پاسخ رفتارهایش و عواقب کارها صحبت کنید. آگاه شدن نوجوان به واسطه شما صد مرتبه بهتر از آگاهی یافتن از فضای مجازی و همسالان خودش است.

10. رفتار صحیح با نوجوان | در کارهای مورد علاقه اش او را همراهی کنید

اگر شما از کارهای مورد علاقه نوجوانتان اطلاع دارید، او را همراهی کنید. برای مثال: اگر دختر شما به نقاشی یا آشپزی علاقه نشان می‌دهد، به او در انجام این کارها کمک کنید. یا هنگام آشپزی از او کمک بگیرید. با این کار نوجوان‌تان استعدادهایش را سرکوب نمی‌کند و با شما در رابطه با علایقش صحبت می‌کند.

11. اطلاعات خود را در رابطه با رفتارهای نوجوانی به روز کنید

والدین برای بهبود روابط با فرزندان نیاز به آموزش و یادگیری لازم دارند. والدینی که به دنبال بهبود کیفیت خود و نوجوانشان هستند، باید مطالعه داشته باشند. با روانشناس نوجوان در ارتباط باشند تا آگاهی و نوع رفتار با نوجوان را آموزش ببینند.

اهمیت رفتار صحیح با نوجوان

رفتار صحیح با نوجوان به چند دلیل اهمیت عمده‌ای دارد. تقریبا تمامی والدین به دلیل ترس از این عوامل به دنبال آموزش رفتار صحیح با نوجوان خود هستند. در ادامه به این چند عامل اشاره کرده‌ایم.

  • شکل گیری شخصیت
  • کنترل هیجان
  • اعتماد به نفس
  • رشد تحصیلی
  • دفاع از خود
  • چگونگی ارتباط با جامعه
  • افزایش مسئولیت پذیری
  • دفاع در برابر آسیب ها

اشتباهات رایج در رفتار با نوجوانان

والدین به اشتباه برخی از رفتارهای نامناسب را در رابطه با نوجوان خود انجام می‌دهند. در ادامه اشتباهات رایج رفتار با نوجوان را شرح داده ایم.

1.نداشتن مکالمه با نوجوان

نداشتن مکالمه با نوجوان و نپرسیدن علت ناراحتی، خشمگینی و پرخاش به رابطه بین والد و فرزند آسیب می‌زند. با نوجوان خود صحبت کنید تا دوست و همراه اصلی او در تمامی مراحلی زندگی اش باشید.

2.ایراد گرفتن از دوستان نوجوان

همانطور که می‎دانید، نوجوانان به دوستان خود حساس هستند. با پذیرش و ایراد نگرفتن از دوستان نوجوان خود، به انتخاب فرزندتان احترام گذاشته اید. اگر فرزند شما دوست مناسبی نداشت از عواقب دوستی با او فرزند خود را آگاه کنید.

3. تحقیر کردن

والدین آگاه باشند که اگر نوجوان خود را تحقیر کنند و از تمامی کارهای او ایراد بگیرند. نوجوانشان را از خود دور می‌کنند. با کنترل مستقیم، گرفتن حق انتخاب و سرکوب نیازهای نوجوانتان او را از خود دور می‌کنید.

4.پذیرفتن نکردن اشتباه

انسان جایز الخطاست. تمامی انسان ها در طول زندگی دچار اشتباه و خطا می‌شوند. با پذیرش اشتباه نوجوان خود به او می‌آموزید که خطاهای خود را بپذیرد و از اشتباهاتش درس بگیرد.

کلام آخر

در این مقاله راهکار هایی در رابطه با نوع رفتار با نوجوان شرح داده ایم. اما بهترین نوع رفتار با نوجوان کمک از مشاور و روانشناس است. مرکز مشاوره آواژه به صورت حضوری و تلفنی خدمات روانشناسی به مراجعان ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با نوجوان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: رفتار صحیح با نوجوان | بهترین نحوه برخورد با نوجوان

avajeh...
ما را در سایت avajeh دنبال می کنید

برچسب : رفتار صحیح با نوجوان , بهترین نحوه برخورد با نوجوان, نویسنده : آواژه avajeh بازدید : 108 تاريخ : دوشنبه 28 آذر 1401 ساعت: 15:03

قطع رابطه با دوست دختر چجوری باشه تا آسیب نبینیم؟ چرا باید با دوست دخترم کات کنم؟ عموما مردان پس از هر بحث و جدل به دنبال تمام شدن رابطه هستند. اما خانم ها برای بهبودی رابطه می‌جنگند. آقایونی که برای قطع رابطه با دوست دختر خود اقدام می‌کنند باید صادقانه و شفاف دلیل منطقی برای جدایی را بگویند. برای جلوگیری از جدایی نیز به دنبال راهکار برای بهبود روابط توسط روانشناس باشند. اما جدا از همه این صحبت ها بازگشت به روابط گذشته آسیب های جدی تری به شما وارد می ‌کند که در ادامه در رابط با این موضوع نیز صحبت کرده ایم.

منبع: قطع رابطه با دوست دختر چرا سخت است؟

قطع رابطه با دوست دختر

چرا باید با دوست دخترم قطع ارتباط کنم؟ دلیل کات کردن من چیست؟ دیگه دوسش ندارم؟ آیا دیگه برای من اهمیت قائل نیست و باید قطع رابطه کنم؟ یا عاشق شخص دیگری شدم و دیگه دوست دخترمو نمیخوام؟ برای قطع رابطه با دوست دخترم چه بهونه هایی بیارم؟ چه کارایی کنم که دوست دخترم خودش بذاره بره؟ اصلا دوست دخترمو دوست دارم چرا باید جدا بشم؟ و هزار و یک سوال دیگر برای اقدام به قطع رابطه با دوست دختر وجود دارد. مشکلات، رفتارهای متفاوت از هم، علایق متفاوت و … دلایلی برای قطع ارتباط با دوست دختر هستند. اما قبل از اقدام به قطع رابطه با دوست دختر از خود سوال هایی بپرسید. آیا قطع ارتباط با دوست دخترم حرکت درستی است؟ دلایل و عواملی که باعث به فکر افتادن شما در رابطه با جدایی در ارتباط‌ند را بررسی کنید.

چگونگی قطع رابطه با دوست دختر

قبل از اینکه راهکار برای قطع رابطه بدهیم، در رابطه با باور عمومی که راجع به مردان است صحبت می‌کنیم. بسیاری از افراد اعتقاد به این دارند که مردها موجوداتی بی احساس، بی عاطفه و سنگ دل هستند. اما به دور از تمام باورهای کلیشه‌ای، مردها نیر انسان هستند. مردها قلب دارند و عاشق می‌شوند. اما بسیاری از مسائل مانند: مشکلات اقتصادی، مشکلات اجتماعی، مشکلات خانوادگی، مسائل کاری، اختلاف نظرات و حتی رفتار نادرست دوست دختر باعث به فکرافتادن قطع رابطه می‌شود. در ادامه به راهکارهایی برای چگونگی قطع ارتباط با دوست دختر اشاره کرده‌ایم.

1. دلایل قطع رابطه با دوست دخترتان را بررسی کنید

قبل از اقدام به قطع رابطه با دوست دخترتان، دلایل و اهداف خود را بررسی کنید. هیجانی و احساسی تصمیم نگیرید. بعد از دعوا و بحث از  دوست دخترتان فاصله بگیرید و پس از آرامش در رابطه با این موضوع بیاندیشید.

2. از واکنش های دوست دخترتان آگاه باشید

قبل از اینکه اقدام کنید، واکنش های دوست دخترتان را بررسی کنید. از قبل برای تمام رفتارهایی که شاید انجام دهد آمادگی داشته باشید تا بهترین عکس العمل را داشته باشید.

3. با دوست دختر خود صادق باشید

بهانه و دلایل عجیب و غریب نیاورید. صادقانه دلیل چیزی که باعث جدایی شده است را توضیح دهید. با بازگویی دلایل جدایی به دوست دخترتان آسیب کمتری وارد می‌کنید.

4. هنگام جدایی به یکدیگر احترام بگذارید

یکی از رفتارهای نادرست بی احترامی هنگام جدایی است. با بررسی دلایل برای قطع رابطه، به صورت منطقی در رابطه با جدایی گفتگو کنید. با بی احترامی هنگام پایان یک رابطه آسیب های زیادی به خود و دوست دخترتان وارد می‌کنید.

5. برای قطع رابطه، خودتان اقدام کنید

کسانی رو برای قطع رابطه واسطه نکنید. اینکه شفاف و واضح در رابطه با دلایل جدایی صحبت می‌کنید نشان از پخته بودن شخصیت شما است. شاید دیگران به طور واضح دلایل شما را برای جدایی توضیح ندهند. و باعث ایجاد سوءتفاهم برای دوست دخترتان شود.

6. برای این اتفاق ابراز ناراحتی کنید

در برابر رابطه مسئول باشید. اظهار پشیمانی و ناراحتی از جدایی رابطه نشان از مسئولیت پذیری شما نسبت به آسیب هایی است که به دوست دخترتان بعد از قطع رابطه وارد می‌شود. بی تفاوتی یا خوشحالی تان موجب سرافکندگی بیشتر او خواهد شد.

7. اجازه صحبت درباره احساساتش بدهید

بعد از اقدام و مطرح کردن دلایل جدایی، اجازه دهید دوست دخترتان افکار و احساساتش را در رابطه با اتفاق بگوید. او را بخاطر احساساتش سرزنش نکنید و صبورانه همه صحبت هایش را گوش کنید.

چرا باید با دوست دختر سابقم قطع رابطه کنم؟

بسیاری از روابطی که در گذشته تمام شده است، امکان دوباره شکل گیری دارد. ارتباط دوباره آسیب هایی را به همراه دارد که در ادامه در رابطه با این موضوع توضیحاتی صورت گرفته است.

1. بازگشت به رابطه ناسالم قبلی

اگر رابطه قبلی شما سمی و ناسالم نبود تمام می‌کردید؟ تمام شدن یک رابطه به دلیل تفاوت ها، مشکلات و علاقه نداشتن است. زمان بهبودی حال روانی شما پس از تمام شدن رابطه قبلی طولانی مدت است. به این موضوع فکر کنید که آیا این رابطه هدف دار است؟ آیا دوباره توان آسیب های روحی و روانی را دارم؟ اگر پاسخ شما خیر بود هرگز به رابطه برنگردید.

2. قطع رابطه با دوست دختر | هدر رفتن انرژی

صرف انرژی جسمانی و روانی برای رابطه ای که قبلا از آن بیرون آمدید منطقی نیست. کمی فکر کنید، اگر تمام انرژی که در گذشته صرف کردید را دوباره هدر دهید و بدون نتیجه باقی بماند؛ آیا صحیح است؟

3. بهبود خیالی رابطه

بعد از جدایی از یک رابطه افراد خیال بازگشت به آن را دارند. اما باید بدانید که پس از اتمام جدی یک رابطه امکان بازگشت وجود ندارد. با مدیتیشن و ورزش فکر رابطه تمام شده را از مغز خود بیرون کنید.

4. فراموش نکردن اشتباهات گذشته

دوستی مجدد بعد قطع رابطه با دوست دختر ، به معنای پاک شدن خاطرات نیست. پس همیشه احتمال بازگو کردن اشتباهات گذشته وجود دارد. مخصوصا که یکبار این مسائل باعث جدایی شده‌اند، دوباره می‌توانند شما را به قطع رابطه بکشانند.

چگونگی قطع رابطه با دوست دختر سابق

برای فراموشی رابطه گذشته و تکرار نشدن دوباره آسیب ها نیاز به قطع رابطه با دوست دختر سابق است. در ادامه به راهکارهایی راجع به این موضوع اشاره کرده ایم.

سوگواری: روند سوگواری را با کمک از یک روانشناس پشت سر بگذارید. در مقابل روند سوگواری قرار نگیرید و علائم آن را به درستی درک کنید.

تجربه جدید: خودتان را دوست داشته باشید، برای خود ارزش قال شوید. به دنبال کسب تجارب جدید و شناخت خود باشید. با این کار روند بهبودی شما سرعت می‌بخشد.

گفنگو با فرد قابل اعتماد: برای تخلیه افکار و حرف هایتان با دوست صمیمی و قابل اعتماد خود صحبت کنید. روانشناس و مشاور بار سنگین غم و اندوه را از دوش شما بر می‌دارد.

دوری از خاطرات: تمامی اشیاء، کادوها و عکس هایی که از رابطه قبلی به جا مانده است را دور بریزید. با مشاهده خاطرات افکارتان را خراب می‌کنید.

راهکارهایی برای کنار آمدن با مشکلات بعد از قطع رابطه

برای کنار آمدن با مشکلات بعد از قطع رابطه باید یک سری راهکارها را انجام دهید. که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • خیلی زود وارد رابطه جدید نشوید.
  • این مشکل فقط برای شما نیست و برای همه انسان ها رخ می‌دهد.
  • خود را مقصر ندانید.
  • به خود فرصت زندگی زیبا بدهید.
  • مراحل سوگواری را پشت سر بگذارید.
  • از درد ناشی از جدایی نهراسید.
  • فعالیت های مورد علاقه تان را انجام دهید.
  • ورزش و مدیتیشن را فراموش نکنید.
  • نامه ای در رابطه با افکار  احساسات خود یادداشت کنید.

کلام آخر

قطع رابطه با دوست دختر با دلایل منطقی و شفاف آسیب کمتری به دختر و پسر می‌زند. اگر قصدتان برای اتمام رابطه جدی است و تمام راهکارها را مطالعه کرده‌اید. بهتراست برای بهبود حال روحی خود از یک روانشناس و متخصص در این زمینه کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به مراجعین عزیز خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قطع ارتباط با دوست دختر بر شماره درج شده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قطع رابطه با دوست دختر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: قطع رابطه با دوست دختر چرا سخت است؟

avajeh...
ما را در سایت avajeh دنبال می کنید

برچسب : قطع رابطه با دوست دختر چرا سخت است؟, نویسنده : آواژه avajeh بازدید : 105 تاريخ : سه شنبه 8 آذر 1401 ساعت: 15:10

بی توجهی مادر به فرزند به دو صورت اتفاق می‎افتد. تنها گذاشتن فرزند در صورتی که توانایی مراقبت از خود ندارد و یا طلاق. این رفتارها باعث ایجاد اختلال‌های متعددی در فرزندان می‎شود. بیشتر این فرزندان احساس می‎کنند که دوس داشتنی نیستند. مادرانی که به دنبال شکل گیری درست و مناسب شخصیت فرزند خود هستند با این مقاله رو به رو می‎شوند. زمانی که تصمیم به فرزندآوری می‎کنید باید تمام شرایط را بسنجید. وقت کافی، شرایط مالی مناسب، شرایط زناشویی عالی و نظارت درست را بررسی کنید و سپس اقدام کنید. در ادامه در رابطه با عوارض، نشانه ها، انواع بی توجهی و پیامدها توضیح داده‎ایم. برای دریافت خدمات مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: بی توجهی مادر به فرزند | علت و پیامدهای بی توجهی مادر به دختر

بی توجهی مادر به فرزند

بی توجهی به فرزند یعنی ناتوانی در تامین خوراک، پوشاک، خانه، مراقبت‌های پزشکی و مراقبت های سلامتی. با بی توجهی این مسائل سلامت روان و جسم فرزند به خطر می‎افتد. بی توجهی به فرزند نوعی کودک آزاری محسوب می‎شود. بی توجهی به فرزند توسط والد و پرستار اتفاق می‌افتد. با بی توجهی به فرزند باید منتظر عواقب جسمی و روحی در بزرگسالی باشید. رشد فرزند دچار اختلال می‎شود. حال و آینده فرزند را تحت تاثیر قرار می‎دهد.

نشانه های بی توجهی مادر به فرزند

نشانه‌ها عموما توسط معلمان، دوستان و اطرافیان تشخیص داده می‎شود. در ادامه به عمده نشانه های بی توجهی مادر به فرزند اشاره کرده ایم.

  • ضعف جسمانی
  • سوء تغذیه
  • ضعف عاطفی
  • بی نظم بودن
  • بی قراری در خانه
  • بیرون رفتن های بی دلیل
  • مشکلات تحصیلی
  • غیبت های طولانی در مدرسه
  • عدم حضور مراقب
  • گرایش به مصرف مواد و الکل
  • گرایش به دزدی
  • درخواست پول و غذا
  • عدم سلامت دندان
  • ضعیف شدن چشم
  • پوشیدن لباس های نامرتب
  • پوشش لباس نامتناسب با شرایط آب و هوایی

در صورتی که با چنین کودکی مواجهه شده‌اید، به صورت محترمانه با والدین او صحبت کنید. و از آن‌ها بخواهید به یک متخصص روانشناس کودک و خانواده مراجعه کنند.

انواع بی توجهی مادر به فرزند

بی توجهی مادر به فرزند می‎تواند از طریق مختلفی رخ دهد. بیشتر مادران نسبت به بی توجهی‌های خود بی اطلاع اند. شما با کسب اطلاعات و آموزش های فرزندپروری، در این زمینه مهارت هایتان را پرورش دهید. در ادامه توضیحاتی در این رابطه داده‎ایم.

نظارت نادرست

تنها ماندن فرزند در خانه در صورتی که فرزند توانایی مراقبت از خود ندارد. تهدید و بی توجهی در شرایط خطرناک و تامین نکردن امنیت فرزند.

بی توجهی به نیازهای اولیه

برآورده نکردن نیازهای اولیه مانند: خوراک، پوشاک، مسکن، بهداشت و امنیت. حتی گاهی اوقات رها کردن و بی توجهی به حق فرزند.

بی توجهی‎روانی

تنش در خانواده، حمایت نشدن عاطفی و هیجانی از طرف والدین، موجب فراهم شدن زمینه سوءمصرف مواد، سیگار و الکل برای فرزند می‌شود.

بی توجهی به آموزش

ثبت نام نکردن در مدرسه و موسسات آموزشی مناسب. بی توجهی به نیازهای آموزشی و غیبت های طولانی مدت فرزند. پیگیری نکردن مشکلات تحصیلی فرزند از جمله موضوعاتی‌است که آینده کودک را به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بی توجهی‎به مسائل بهداشتی

بی‎توجهی به مراقبت های پزشکی، مسائل بهداشتی و بیماری های فرزند، عدم تهیه دارو و نیاز پزشکی آسیب های جدی به سلامت جسم و روان او وارد خواهد کرد.

بی توجهی به مشکلات

مادران بی توجه، اگر فرزندشان دچار مشکل شود و به دنبال راه چاره برای حل مشکل باشد به او توجهی نمی‎کنند. فرزندان این مادران همیشه احساس تنهایی می‎کنند. و هیچ پشتوانه‌ای در زندگی ندارند.

بی توجهی به ابراز علاقه نکردن

یکی از نیاز انسان‎ها توجه و ابراز علاقه است. مادرانی که به فرزندان خود ابراز علاقه نمی‎کنند. باعث می‎شوند که آنها به دنبال توجه از دیگران باشد. و همین امر موجب ارتباطات پر خطر و آسیب زننده می‎شود.

عوارض بی توجهی مادر به فرزند

بی توجهی و کم توجهی به فرزند در حال و آینده او اثرات مخرب و عمیقی می‎گذارد. حتی در آینده تغییر شخصیت و آسیب‌ها برای خود او آسان نیست. او برای کاهش آثار منفی بی توجهی های مادر به فرزند باید زمان و انرژی زیادی صرف کند. در ادامه به مهم ترین عوارض بی توجهی مادر به فرزند را اشاره کرده‎ایم.

  • ضعف جسمانی
  • سوء تغذیه
  • بروز اختلالت جسمی و روانی
  • بروز بیماری های جسمانی
  • ناتوانی فرزند در برقراری ارتباط با جامعه
  • فقدان عزت نفس
  • کمبود اعتماد به نفس
  • عدم اعتماد به دیگران
  • افکار خودکشی

پیامد و نتایج بی توجهی مادر به فرزند

پیامدها و نتایج بی توجهی مادر به فرزند در روند رشد اختلال ایجاد می‎کند. و فرزند دچار آسیب های فراوانی می‎شود. در ادامه پیامدهای بی توجهی مادر به فرزند را توضیح داده‌ایم.

مشکلات در رشد

مشکلات در رشد یکی از واضح ترین پیامد در فرزند است. تغذیه ناسالم و نادرست بر سلامت رشد و عملکرد مغز اختلال ایجاد می‎کند. بی اهمیتی در واکسینه کردن و عدم نظارت بر سلامتی فرزند موجب بروز بیماری ها و اختلال در سلامت جسمی می‎شود.

مشکلات در عملکرد روان

نتیجه بی توجهی به فرزندان بروز اختلالات شخصیت است. بی توجهی باعث بروز اختلال کمبود اعتماد به نفس و نقص توجه، اختلال در ذهن، حسادت  و تنهایی می‎شود.

مشکلات در رفتار

فرزندانی که مورد بی توجهی قرار می‎گیرند. در برقراری ارتباط و مکالمه با اطرافیان دچار مشکل می‎شوند. مشکلات اجتماعی و رفتاری در فرزندانی که مورد بی توجهی قرار گرفته‌اند از پیامدهای این رفتار است.

کلام آخر

مادرانی که به فرزند خود بی توجهی می‎کنند. باید تمامی مشکلاتی که در آینده فرزندشان دچار می‎شود را به جان بخرند. مشکلات روحی و روانی، مشکلات جسمی، مشکلات در رشد و رفتار عمده نتایجی هستند که این فرزندان دچار می‎شوند. برای رفتار درست با فرزند نیاز به یک روانشناس دارید. مرکز مشاوره آواژه به صورت حضوری و تلفنی به شما خدمات ارائه می‎دهد. برای‌ این منظور می‌توانید از خدمات مشاوره روانشناسی آواژه استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی توجهی مادر به فرزند می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: بی توجهی مادر به فرزند | علت و پیامدهای بی توجهی مادر به دختر

avajeh...
ما را در سایت avajeh دنبال می کنید

برچسب : بی توجهی مادر به فرزند , علت و پیامدهای بی توجهی مادر به دختر, نویسنده : آواژه avajeh بازدید : 65 تاريخ : دوشنبه 7 آذر 1401 ساعت: 21:22

دخالت مادر شوهر یکی از مشکلات رایج در زندگی بسیاری از خانم‌ها است. خیلی از مادرشوهرها فکر می‌کنند می‌بایست همه چیز را تحت کنترل داشته باشند. آن‌ها با این کار می‌خواهند مطمئن شوند که فرزندشان در زندگی خود موفق است. اما شاید مادر همسرتان نداند که با این کارش بیشتر زندگی شما را به هم خواهد ریخت. دخالت مادر شوهر بسیاری از مواقع باعث اختلاف و ناراحتی بین زوجین می‌شود. پس اگر زندگی مشترک و حریم شخصیتان برای شما اهمیت دارد باید بتوانید یک راهکار مناسب در مقابل دخالت مادر شوهر پیدا کنید. ما در این مطلب تعدادی از این راهکارها را به شما معرفی خواهیم کرد. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که دریافت مشاوره خانواده می‌تواند بهترین راه‌حل برای تغییر شرایط باشد.

منبع: دخالت مادر شوهر | بهترین راه برای جلوگیری از دخالت مادر شوهر

دخالت مادر شوهر

دخالت‌ها و ازبین‌بردن حریم شخصی یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که به‌خصوص در ابتدای زندگی مشترک با آن مواجه می‌شوید. معمولاً هم این اتفاق از سوی مادرشوهر می‌افتد. این حقیقت را باور کنید که مادران همیشه نگران زندگی فرزندشان هستند. اما گاهی اوقات هم پیش می‌آید که مادر همسرتان نمی‌تواند این ناراحتی را به‌درستی کنترل کند. در این شرایط آن‌ها سعی می‌کنند با سردرآوردن از مسائل مختلف زندگی شما و کنترل کردن آن‌ها شرایط بهتری را برای زندگی پسرشان فراهم کنند. طبیعتاً این موضوع نمی‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد. ازبین‌رفتن حرمت‌ها و آسیب‌دیدن رابطه زوجین از جمله مشکلاتی هستند که به دنبال این دخالت‌ها اتفاق می‌افتد.

درعین‌حال بیشتر مواقع ما از این می‌ترسیم که صحبت راجع به این موضوع همسرمان را ناراحت کند. و اگر راستش را بخواهید در اکثر مواقع هم او ناراحت خواهد شد. در این شرایط عروس خانم‌ها احساس می‌کنند در موقعیتی گیر افتاده‌اند که هیچ‌کس حرفشان را نمی‌فهمد. اما خبر خوب این است که این مشکل حل‌شدنی است. شما تنها نیاز دارید تا مهارت‌های لازم برای مقابله با این رفتار را یاد بگیرید.

دخالت مادر شوهر و عوامل تأثیرگذار

چه نکاتی باعث می‌شود مادر همسرتان بیشتر به دنبال دخالت در زندگی شما باشد؟ پیداکردن جواب این سؤال به شما کمک می‌کند تا سرنخ این ماجرا را پیدا کرده و سپس باتوجه‌به آن به دنبال راه‌حل مناسب برای تغییر شرایط باشید. باتوجه‌به موقعیت و فرهنگی که شما در آن زندگی می‌کنید جواب‌های بسیاری برای این سؤال وجود دارد. بااین‌حال بعضی از رایج‌ترین دلایل دخالت مادر شوهر به شرح زیر است.

ویژگی‌های شخصیتی

دودسته از مادران با احتمال بیشتری در زندگی فرزند خود دخالت می‌کنند. شخصیت‌های ریاست‌طلب و همین‌طور شخصیت‌های وابسته! این افراد معمولاً به‌راحتی قبول نمی‌کنند که فرزندشان بزرگ شده و زندگی مستقلی را شروع کرده است. به همین خاطر سعی می‌کنند تا با استفاده از روش‌های مختلف کنترل خود را روی زندگی شما حفظ کنند.

رعایت‌نکردن حریم خصوصی

اصلی‌ترین دلیل دخالت دیگران در زندگی شما این است که خودتان حریم شخصیتان را رعایت نمی‌کنید. احتمالاً همسر شما هم از آن دسته افرادی است که مادرش را در جریان همه چیز قرار می‌دهد. یا شاید به هر شکل دیگری مادرشوهرتان در جریان مسائل زندگی شما قرار گرفته است. وقتی دیگران به هر دلیلی در جریان اتفاقات زندگی ما قرار بگیرند به خودشان اجازه می‌دهند که راجع به آن صحبت کنند.

دخالت مادر شوهر و باورهای فرهنگی

یک باور اشتباه اما بسیار رایج در کشور ما این است که مادر و پدرها تصور می‌کنند، می‌توانند در زندگی پسرشان دخالت کنند. این تصور معمولاً معتقد است که عروس می‌بایست راه‌ورسم زندگی را از خانواده همسر خود یاد بگیرد. و به همین خاطر مادران تلاش می‌کنند تا با دخالت‌های مختلف رفتار شما را به همان شکلی که مناسب خانواده خودشان می‌دانند شکل بدهند.

راهکارهایی برای کم‌کردن دخالت مادر شوهر

اتحاد خودتان را بیشتر کنید

دخالت مادر شوهر معمولاً در زندگی‌هایی پیش می‌آید که رابطه عاطفی زوجین با هم دچار شکاف‌هایی باشد. هرچقدر شما و همسرتان اتحاد بیشتری داشته باشید دیگران کمتر می‌توانند در زندگی شما دخالت کنند. این اتحاد باعث می‌شود که همسرتان به دیگران اجازه ندهد راجع به مسائلی که مربوط به هر دوی شما هستند نظر بدهند؛ یا وقتی می‌خواهد چیزی را برای خانواده تعریف کند حتماً به نظر شما نیز اهمیت می‌دهد. پس در اولین قدم سعی کنید ارتباط عاطفی خوب و دوستانه‌ای با همسرتان داشته باشید.

با همسرتان صحبت کنید

وقتی چیزی شما را ناراحت می‌کند بهترین راه این است که در مورد آن صحبت کنید. اگر فکر می‌کنید همسرتان راجع به مسائل مشترک‌تان با مادرش صحبت می‌کند و یا از این ناراحتید که در کارهایش به جای نظر شما، به نظر مادرش اولویت می‌دهد بهتراست دخالت مادر شوهر تان را با او در میان بگذارید. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که در طول صحبت ادب و احترام را راجع به مادر همسرتان حفظ کنید؛ به همسرتان نشان بدهید متوجه احساس او نسبت به مادرش و احترامی که برای او قائل است هستید. اما در کنار این‌ها ناراحتی خود را هم بیان کنید.

حریم‌ها را حفظ کنید

بیشتر مشکلات زمانی پیش می‌آیند که ما حریم زندگی شخصی را رعایت نمی‌کنیم. سعی کنید ارتباط خود با خانواده همسر را در یک حد معمول و محترمانه نگه دارید. اما از صمیمی شدن بیش از حد خودداری کنید. نکته دیگر این است که هرگز راجع به مسائل زندگی خود و حتی برای درد و دل با خانواده همسر صحبت نکنید. یادتان باشد این رفتارها به معنی این است که شما خودتان جواز ورود به زندگی‌تان را به دست دیگران داده‌اید. پس ازین به بعد باید منتظر دخالت مادر شوهر خود هم باشید.

رابطه‌تان را صمیمی‌تر کنید

رابطه عروس و مادرشوهر همیشه یکی از جنجالی‌ترین ارتباطات بوده و هست. بسیاری از مواقع پیش می‌آید که هرکدام از شما سعی می‌کنید طرف مقابل را مغلوب کرده و به او نشان بدهید که کنترل در دست شماست. یکی از کارهای مهم برای جلوگیری از دخالت این است که به این دعوا پایان بدهید. از این طریق شما خیال مادر شوهرتان را راحت کرده‌اید که قصد ندارید بین او و پسرش جدایی بیندازید. به‌علاوه وقتی رابطه شما صمیمی‌تر باشد او ویژگی‌های مثبت شما را هم خواهد دید. و این مسائل به کاهش دخالت های مادر شوهر کمک می‌کند.

دخالت مادر شوهر | قاطعانه صحبت کنید

رفتارهای تند یا سکوت بیش از حد در مقابل دخالت مادر شوهر هر دو به یک اندازه اشتباه است. متخصصان خانواده معتقدند که شما بهترین نتیجه را از رفتار دوستانه اما قاطعانه خواهید گرفت. برای این کار وقتی مادر شوهرتان راجع به یک مسئله نظر می‌دهد ابتدا صحبت‌های او را کامل بشنوید. سپس از او بابت دلسوزی و اینکه به فکر زندگی‌تان است تشکر کنید. در آخرین مرحله دلایل خود را برای مخالفت با نظرش اعلام کرده و بگویید که چه تصمیمی دارید. این روش به‌خوبی حد و مرزهای زندگی شما و میزانی که مادر همسرتان اجازه دخالت دارد را مشخص می‌کند.

همسرتان را بر سر دوراهی قرار ندهید

یک اشتباه خطرناک اما رایج در میان خانم‌ها این است که همسرشان را وارد اختلافی که با مادرشوهر دارند می‌کنند. در حقیقت آن‌ها از شوهرشان می‌خواهند که بین همسر یا مادر خود یکی را انتخاب کند. در درجه اول این نکته را به خاطر داشته باشید که قراردادن یک نفر در این موقعیت فشار روانی بسیاری را برای او به همراه خواهد داشت. علاوه بر این شما نمی‌توانید از همسرتان انتظار داشته باشید پدر و مادر خود را کنار بگذارد.

والدین هرکدام از ما برایمان عزیز هستند. و طبیعتاً خیلی کم پیش می‌آید که آن‌ها را با چیزی یا کسی عوض کنیم. پس به‌جای اینکه از همسرتان بخواهید وارد دعوای بین شما و مادر شوهر تان بشود؛ از او بخواهید که با کمک هم یک راه‌حل منطقی برای شرایط پیدا کنید.

چه زمانی از یک مشاور کمک بگیریم

شروع یک زندگی مشترک و جلو بردن آن کار آسانی نیست. بسیاری از مواقع وقتی وارد زندگی می‌شویم متوجه خواهیم شد که مهارت لازم برای حل کردن بسیاری از مشکلات را نداریم. یکی از این مشکلات دخالت دیگران در زندگی ماست. در چنین شرایطی چطور باید موضوع را به همسرمان بگوییم که ناراحت نشود؟ در مقابل دخالت‌ها باید چه واکنشی نشان بدهیم؟ این‌ها سؤالاتی هستند که معمولاً جوابی برای آنها نداریم. و همین مسئله می‌تواند زندگی مشترک ما را با مشکلات جدی مواجه کند.

به‌علاوه بسیاری از مواقع درد و دل کردن با دوستان یا خانواده شرایط را بدتر می‌کند. دیگران به دلیل علاقه‌ای که به ما دارند شروع به جانب‌داری کرده و حالا دخالت‌ها از این طرف نیز شروع می‌شود. به همین خاطر بهترین کار این است که راجع به مشکلات زندگی مشترک از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک می‌کنند ریشه مشکلات را پیدا کرده و برای برطرف‌کردن آن راه‌حل مناسبی پیدا کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دخالت مادر شوهر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

همسرم همه چیز زندگی‌مان را به مادرش می‌گوید؛ چطور از او بخواهم که این کار را نکند؟

در یک شرایط مناسب با همسرتان صحبت کنید. به او نشان بدهید که متوجه علاقه‌ای که به مادرش دارد هستید؛ و احترام به مادرش برای شما نیز مهم است. در کنار این مسائل نگرانی‌های خود را نیز به او بگویید. سعی کنید دلایل منطقی برای اشتباه بودن کار همسرتان به او نشان بدهید.

منبع: دخالت مادر شوهر | بهترین راه برای جلوگیری از دخالت مادر شوهر

avajeh...
ما را در سایت avajeh دنبال می کنید

برچسب : دخالت مادر شوهر , بهترین راه برای جلوگیری از دخالت مادر شوهر, نویسنده : آواژه avajeh بازدید : 93 تاريخ : يکشنبه 6 آذر 1401 ساعت: 15:37

مشاوره روانشناسی در زنجان دغدغه ذهنی برای کسانی است که درگیر مشکل خاصی شده باشند. در واقع کمک‌گرفتن از مشاوره روان‌شناسی یکی از بهترین راهکارها برای مشکلات ما است. مشاورین با استفاده از تخصص و تجربه‌ای که دارند به‌خوبی می‌توانند در موضوعات مختلف به ما کمک کنند. اما قبل از اینکه از هر مشاوره‌ای استفاده کنیم باید با ویژگی‌های این شکل از مشاوره و همین‌طور نشانه‌های یک مرکز مشاوره خوب آشنا باشیم. به همین خاطر در این مطلب سعی می‌کنیم تا بیشتر راجع به مشاوره روانشناسی زنجان و آنچه باید راجع به این موضوع بدانید صحبت کنیم.

منبع: مشاوره روانشناسی زنجان

مشاوره روانشناسی زنجان

اولین سؤال در ذهن بسیاری از ما این است که اصلاً استفاده از مشاوره روانشناسی زنجان به چه دردی می‌خورد؟ خیلی از ما تصور می‌کنیم می‌توانیم مشکلات‌مان را به‌تنهایی یا با کمک‌گرفتن از اطرافیان حل کنیم. اما واقعیت این است که بیشتر وقت‌ها مشکلات به این سادگی برطرف نمی‌شوند. ناتوانی در نگاه‌کردن به موضوع از زاویه دیگر، نداشتن تجربه و همین‌طور بیماری‌های روحی از جمله دلایلی هستند که باعث می‌شوند نتوانید به‌تنهایی مشکلات‌تان را حل کنید. این در حالی است که مشکلات در ذهن ما وجود دارند و انرژی بسیاری می‌گیرند.

هرکدام از ما اگر درگیر بعضی مسائل نباشیم توانایی بیشتری برای زندگی در اجتماع داریم؛ و می‌توانیم به پیشرفت‌های بسیاری دست پیدا کنیم. به همین خاطر حل کردن درگیری‌های ذهنی یا بیماری‌های روحی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام بدهیم. اما این کار بدون کمک‌گرفتن از متخصصین تقریباً غیرممکن است. به همین خاطر بهترین کار این است که وقتی احساس می‌کنید موضوعی ذهن شما را درگیر کرده یا شرایط روحی‌تان به هم ریخته است از یک مشاور کمک بگیرید.

خدمات مراکز مشاوره روانشناسی زنجان

بسیاری از ما می‌دانیم که کمک‌گرفتن از مشاورین بسیار مفید است. اما نمی‌دانیم که برای چه کارهایی می‌توانیم از آن‌ها کمک بگیریم. در حقیقت حیلی مواقع دلیل مراجعه نکردن به مراکز مشاوره این است که ما از خدمات این مراکز آگاهی نداریم. به همین خاطر در این قسمت با یکدیگر راجع به خدمات مراکز مشاوره زنجان صحبت خواهیم کرد. این خدمات به شرح زیر هستند.

1- کمک به حل مسئله

هر موضوعی که ذهن شما را درگیر کرده می‌توانید با مشاورین در میان بگذارید. یکی از مهم‌ترین وظایف مشاوره این است که به شما کمک می‌کند دغدغه‌های ذهنی‌تان را برطرف کنید. مشاورین با استفاده از روش‌های مختلف حل مسئله و تصمیم‌گیری به شما کمک می‌کنند راجع به موضوعی که ذهن‌تان را درگیر کرده به یک نتیجه کلی دست پیدا کنید.

2- مشاوره روانشناسی در زنجان برای درمان بیماری‌های روحی

شناخته‌شده‌ترین کاری که مشاورین انجام می‌دهند درمان بیماری‌های روحی است. بااین‌حال خیلی از ما نمی‌دانیم که درگیر مشکلات روحی شده‌ایم. برای مثال بسیاری از کسانی که درگیر وسواس هستند خودشان را شخصیت‌هایی تمیز می‌دانند. به خاطر داشته باشید که یکی از نشانه‌های مهم بیماری‌های روحی این است که فرد احساس ناراحتی می‌کند؛ و یا باعث ناراحتی دیگران می‌شود. به‌علاوه اگر شما زمان زیادی از روزتان را درگیر یک موضوع خاص هستید، می‌تواند نشانه مشکلاتی در این زمینه باشد. در چنین شرایطی بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا بیماری‌های روحی را درمان کنید؛ و در نتیجه انرژی بیشتری برای سایر فعالیت‌های زندگی‌تان داشته باشید.

برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

3- مشاوره‌های خانواده

مشکلاتی که درون خانواده پیش می‌آیند یکی از موضوعاتی است که ذهن ما را بسیار درگیر می‌کند. خانواده جایی است که همه ما می‌خواهیم در آن آرامش داشته باشیم. اما اختلاف میان اعضا می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. برای حل مشکلاتی که درون خانواده پیش می‌آید می‌توانید از مشاوره روانشناسی در زنجان استفاده کنید. مشکلاتی مثل اختلاف بین زوجین، درگیری با فرزندان نوجوان و همین‌طور اعتیاد یا بیماری روحی یکی از اعضای خانواده از جمله مشکلاتی هستند که می‌توانید با کمک مشاورین خانواده برطرف کنید. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

4- مشاوره روانشناسی در زنجان برای کمک به بهترشدن شرایط

مشاوره روان‌شناسی همیشه هم برای رفع یک مشکل نیست. شما می‌توانید با استفاده از این مشاوره‌ها شرایط خود را از آنچه هست بهتر کنید. کمک به پیداکردن استعدادها، راهکارهایی برای ازدواج موفق و بسیاری از مسائل دیگر از جمله موضوعاتی هستند که می‌توانید با کمک‌گرفتن از یک مشاور آنها را برطرف کنید.

5- یادگیری مهارت‌ها

اگر احساس می‌کنید برخی مهارت‌ها را ندارید بهتر است با یک مشاور صحبت کنید. یادگیری قدرت نه گفتن، چگونگی برقراری ارتباط با دیگران، راهکارهایی برای مدیریت استرس و بسیاری از مسائل دیگر از جمله خدماتی هستند که می‌توانید از مشاوره روانشناسی زنجان بگیرید.

6- مشاوره‌های تربیتی

تربیت‌کودک مهم‌ترین وظیفه هر پدر و مادری است. اشتباهات شما در این زمینه می‌تواند مشکلات جدی را برای فرزندتان ایجاد کند. به همین خاطر بهتر است راجع به نیازهای فرزندتان و راه‌های برطرف‌کردن آن از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با ویژگی‌های روحی هر دوره سنی آشنایی دارند؛ و می‌توانند به شما برای تربیت بهتر فرزندتان کمک کنند.

7- مشاوره اعتیاد

اعتیاد یکی از جدی‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند شما یا اطرافیان‌تان را درگیر خودش کند. به‌علاوه بسیاری از معتادان حتی پس از ترک نیز دوباره به‌سوی استفاده از مواد مخدر برمی‌گردند. این موضوع بیش از هر چیز به خاطر این است که مشاوره روانشناسی برای درمان اعتیاد جدی گرفته نمی‌شود. یکی از خدمات مراکز مشاوره این است که به شما کمک می‌کنند در ترک اعتیاد موفق‌تر باشید.

برای دریافت خدمات مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

8- مشاوره روانشناسی در زنجان حل مسائل جنسی

مشکلات جنسی از آن دسته مسائلی هستند که معمولاً راجع به آن‌ها صحبت نمی‌کنیم. بااین‌حال تحقیقات نشان می‌دهد که بخش مهمی از سلامت روان و همین‌طور کیفیت زندگی مشترک ما، به این موضوع مرتبط است. به همین خاطر شاید بهتر باشد راجع به این موضوع با کسی صحبت کنید. خجالت از صحبت‌کردن و همین‌طور آشنا نبودن با راه‌حل‌های علمی از جمله دلایل این است که بسیاری از ما نمی‌توانیم با اطرافیانمان راجع به این موضوع صحبت کنیم. به همین خاطر بهتر است راجع به این مسئله از مشاوره جنسی کمک بگیرید.

سایر خدماتی که می‌توانید از مراکز مشاوره روانشناسی دریافت کنید به شرح زیر است. مشاوره کودک ، مشاوره شغلی ، مشاوره نوجوان ، مشاوره آنلاین ، مشاوره طلاق و..

ویژگی های مرکز مشاوره روانشناسی خوب

مجوز رسمی و نیروهای متخصص

اولین و مهم‌ترین ویژگی یک مرکز مورد تأیید داشتن مجوز رسمی است. نبود این مجوز به معنای آن است که مشاور شما مورد تأیید سازمان نظام روان‌شناسی نیست. به‌علاوه این حق شماست که راجع به تحصیلات، تخصص و پروانه اشتغال مشاورین مرکز نیز اطلاع داشته باشید. پس اگر به دنبال برطرف‌کردن مشکلات هستید در درجه اول به این نکات توجه داشته باشید.

خدمات متنوع و به‌روز

همان‌طور که گفتیم مشکلاتی که شما می‌توانید برای آن‌ها از یک مشاور کمک بگیرید بسیار متنوع هستند. به همین خاطر مرکز مشاوره‌ای که به آن مراجعه می‌کنید نیز باید بتواند همه این نیازها را پوشش بدهد. در غیر این صورت شما مجبور می‌شوید برای هر مشکل از یک مرکز به مرکز دیگر بروید.

برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

داشتن تجهیزات کافی

این روزها برای بسیاری از مشکلات روحی از دستگاه‌هایی مثل نوروفیدبک یا بیوفیدبک استفاده می‌شود. به‌علاوه استفاده از ابزارهایی مثل انواع تست‌های شخصیتی نیز در مراکز مشاوره روانشناسی زنجان بسیار رایج است. به همین خاطر می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خوب این است که تمامی این تجهیزات را داشته باشد.

سخن آخر

مشاوره روانشناسی زنجان یکی از خدماتی است که همه ما در زندگی به آن نیاز داریم. درست مانند مشکلات جسمی که برای پیشگیری یا درمان آن‌ها از یک متخصص کمک می‌گیریم، روان ما نیز به مراقبت نیاز دارد. به همین خاطر بهتر است که هرکدام از ما هرازگاهی از یک مشاور برای بررسی شرایط روحی‌مان کمک بگیریم. بااین‌حال همان‌طور که گفتیم باید دقت داشته باشید که این مراکز ویژگی‌های یک مرکز مشاوره مورد تأیید را داشته باشند. در غیر این صورت شما با مشکلات بیشتری مواجه خواهید شد.

برای دریافت مشاوره روانشناسی در زنجان می توانید از طریق شماره 02191002360 برای مشاوره تلفنی روانشناسی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس بگیرید.

منبع: مشاوره روانشناسی زنجان

avajeh...
ما را در سایت avajeh دنبال می کنید

برچسب : مشاوره روانشناسی زنجان, نویسنده : آواژه avajeh بازدید : 98 تاريخ : جمعه 4 آذر 1401 ساعت: 23:13

وسواس شستشو یکی از انواع رایج وسواس‌ها است. بیماران درگیر با این نوع‌وسواس همیشه احساس می‌کنند که همه چیز در اطراف آنها کثیف است؛ و باید آن را تمیز کنند. در واقع می‌توانیم بگوییم وسواس شستشو به‌نوعی فوبیا یا ترس مرضی از میکروب‌ها نیز تعریف می‌شود. مشکلات فیزیولوژیک، شرایط زندگی و تجربه‌هایی که هرکدام از ما داشته‌ایم تأثیر بسیاری در ابتلا به این بیماری دارند. اما صرف‌نظر از اینکه شما به چه دلیل دچار وسواس شستشو شده باشید این بیماری تأثیر بسیاری روی زندگی خود و اطرافیانتان خواهد داشت. به‌علاوه وسواس‌ها به‌خودی‌خود درمان نمی‌شوند. پس حتما اطلاعات خود را راجع به این بیماری و راه‌های ممکن برای درمان آن بالاتر ببرید. برای دریافت مشاوره وسواس کلیک کنید.

منبع: وسواس شستشو | علائم ، علل و درمان وسواس شستشو

وسواس شستشو

به‌طورکلی وسواس به افکاری گفته‌می‌شود که ناخواسته و بدون اینکه کنترلی روی آن داشته باشید در ذهن شما تکرار می‌شوند. گاهی اوقات این افکار چنان اضطرابی را در فرد ایجاد می‌کنند که او سعی می‌کند تا با استفاده از برخی رفتارها اضطراب خودش را کم کند. وسواس شستشو نیز یکی از انواع این بیماری است. کسانی که درگیر وسواس شستشو هستند همیشه فکر می‌کنند که محیط اطراف آنها آلوده است. و به همین خاطر مرتباً در حال‌شستن همه چیز هستند. اما نکته مهم این‌است که از نظر آن‌ها شستشو باعث تمیزشدن محیط نخواهدشد و بازهم آن را کثیف می‌دانند. در نتیجه به رفتار خود ادامه خواهند داد.

تفاوت وسواس شستشو با تمیزی

تمیزی ویژگی است که همه ما آن را می‌پسندیم. حتی بسیاری از اوقات توجه به نظافت یک موضوع مهم در بررسی سلامت روحی و روانی افراد است. اما توجه به تمیزی هم مثل هر موضوع دیگری اگر از حد خود فراتربرود تبدیل به یک بیماری خواهد شد. به همین خاطر بسیار مهم‌است که ما تفاوت‌های یک رفتار نرمال و اختلال وسواس شستشو را بدانیم.

در درجه اول این نکته را در نظر داشته‌باشید که تشخیص قطعی اینکه یک نفر دچار وسواس شده صرفاً برعهده روان‌شناس متخصص است. پس از زدن برچسب به دیگران خودداری کنید. و اگر نشانه‌های وسواس را در خود یا اطرافیان می‌بینید این موضوع را با یک مشاور در میان بگذارید. از مهم‌ترین نکاتی که اهمیت‌دادن به نظافت را از وسواس شستشو جدا می‌کند عبارتند از:

  • بیمار وسواسی با وجود تمیزکردن دست‌ها و محیط اطراف بازهم فکر می‌کند که آنها کثیف هستند.
  • بیمار وسواسی بخش مهمی از ساعات خود در طول روز را مشغول نظافت کردن محیط و یا فکرکردن به این مسئله است.
  • شدت اهمیت‌دادن به نظافت در بیمار وسواسی به‌اندازه‌ای است که احساسات منفی در او ایجاد کرده و یا توانایی‌اش برای فعالیت مفید در محیط را کاهش می‌دهد.

برای آشنایی با علائم وسواس فکری کلیک کنید.

نشانه های وسواس شستشو

اهمیت بیش از حد به تمیزی

بیماران درگیر با وسواس شستشو بیشتر ساعت خود در طول روز را صرف شستن دست، بدن، لباس‌ها و وسایل خانه می‌کنند. آن‌ها به‌شدت از میکروب و بیمارشدن می‌ترسند. و همین موضوع باعث‌می‌شود تا تمیزی اولویت اول آنها در زندگی باشد.

رفتارهای تشریفاتی

نظافت و شستشو در این افراد آداب خاص خودش را دارد. برای مثال ممکن‌است آن‌ها با ترتیب خاصی قسمت‌های مختلف بدن را بشویند. یا قانون‌های دیگری برای تمیزکردن همه چیز داشته باشند. اهمیت این قانون‌ها به قدری‌است که اگر فرد در یک مرحله از آنها اشتباه کند. دچار اضطراب خیلی شدیدی‌شده و همه این مراسم را مجدداً از ابتدا شروع خواهد کرد.

توجه به نظافت محیطی خاص

شاید تصورکنید که افراد مبتلا به وسواس شستشو همیشه مرتب و تمیز هستند. اما نکته این‌است که توجه آن‌ها به نظافت و آلودگی ممکن‌است معطوف به محیط یا شرایط خاصی باشد. به‌عنوان مثال فرد احتمالا زمان زیادی را صرف مرتب‌کردن و تمیزکردن اتاقش کند. اما حمام خانه کاملاً کثیف باشد و هیچ توجهی به نظافت آن مکان نداشته باشد. بنابراین فرد مبتلا به وسواس شستشو می‌داندکه باور غیرمنطقی دارد اما‌نمی‌تواند از آن جلوگیری کند.

باور به بیماری

معمولاً کسانی که دچار وسواس می‌شوند قبول‌دارند که بیمار هستند. آنها خودشان نیز از افکار و رفتارهایی که دارند خسته می‌شوند. بااین‌حال نکته اینجاست که نمی‌توانند از این رفتارها دست بردارند. کنارگذاشتن این عادت‌ها باعث بروز چنان اضطرابی در فرد می‌شود که تحملش بسیار سخت یا حتی غیرممکن خواهد بود.

علل وسواس شستشو

تاکنون علت واضح و مشخصی برای وسواس شستشو پیدا نشده است. در واقع می‌توان گفت مجموع عوامل زیستی – روانی – اجتماعی باعث ایجاد این بیماری می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که اگر یک نفر از اعضای خانواده به انواع مختلف وسواس مبتلا باشد احتمال اینکه فرد دیگری هم در آن خانواده مبتلا شود افزایش پیدا می‌کند. این مسئله می‌تواند نشان‌دهنده ژنتیکی بودن این اختلال باشد. علاوه بر این مسائلی مثل سبک تربیتی والدین، باورها و عقاید فردی و همین‌طور محیط اجتماعی نیز می‌توانند باعث ایجاد وسواس در فرد بشوند.

درمان وسواس شستشو

خبر خوب راجع به همه انواع وسواس و همین‌طور وسواس شستشو این است که این بیماری قابل‌درمان است. اگرچه عواملی مثل شدت بیماری و طول مدتی که شما درگیر آن بوده‌اید روی روند بهبودی تأثیر خواهند گذاشت بااین‌حال یادتان باشد که تنها راه برای رها شدن از افکار و رفتار آزاردهنده‌ای که دارید پیگیری درمان است. برای درمان این بیماری نیز تنها یک راه وجود دارد. و آن مراجعه به متخصصین روان‌شناسی است. از جمله روش‌های درمانی که برای وسواس شستشو استفاده می‌شود عبارتند از:

درمان‌های دارویی

از رایج‌ترین روش‌های درمانی برای وسواس شستشو می‌توان به دارودرمانی اشاره کرد. برای درمان و کاهش علائم وسواس شستشو عمدتاً از داروهای SSRI  مانند سرترالین، فلوکستین، پاروکستین و… استفاده می‌شود. مصرف این داروها در یک دوره درمانی ۳ماهه می‌تواند منجر به کاهش علائم شود‌. علاوه بر این تحقیقات نشان داده است که داروی کلومیپرامین تأثیرات قوی روی نشانه‌های وسواس دارد. به همین خاطر بسیاری از متخصصان از این دارو برای درمان وسواس استفاده می‌کنند.

درمان‌های روان‌شناختی

اگرچه داروها تا حد زیادی علائم بیماری را از بین می‌برند اما به خاطر داشته باشید که درمان اصلی و قطعی برای وسواس استفاده از روش‌های روان‌شناسی است. روان‌شناسان از روش‌های مختلفی برای درمان نشانه‌های وسواس استفاده می‌کنند. این روش‌ها در هر فرد باتوجه‌به دلیل بیماری، ویژگی‌های شخصیتی و بسیاری از مسائل دیگر مشخص می‌شود.

درمان شناختی – رفتاری رایج‌ترین روشی است که برای درمان وسواس از آن استفاده می‌شود. در این روش به فرد کمک می‌شود تا افکار و باورهای منفی خود را شناسایی کرده و تغییر بدهد. به‌علاوه رفتارهای اشتباه وی نیز اصلاح شده و او رفتارهای مناسب‌تری را یاد خواهد گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه وسواس شستشو می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

آیا توجه کردن به تمیزی به معنای این است که فرد دچار وسواس است؟

خیر؛ تنها زمانی که فرد بیشتر طول روز را درگیر نظافت خود و محیط یا فکرکردن به این مسئله باشد و این کار روی بخش‌های دیگر زندگی وی تأثیر منفی بگذارد می‌گوییم که او دچار وسواس شده است.

منبع: وسواس شستشو | علائم ، علل و درمان وسواس شستشو

avajeh...
ما را در سایت avajeh دنبال می کنید

برچسب : وسواس شستشو , علائم , علل و درمان وسواس شستشو, نویسنده : آواژه avajeh بازدید : 82 تاريخ : پنجشنبه 3 آذر 1401 ساعت: 15:45